Guide: Bloker Apple Ad Tracking på iPhone og iPad

6. april 2021 0 Af Patrick Nielsen

Apple understreger, at dets reklameplatform ikke sporer brugere og heller ikke følger dem på tværs af apps og websteder.

Desuden oplyser techgiganten fra Cupertino også, at Apples reklameplatform ikke deler personligt identificerbare brugeroplysninger med tredjeparter. Virksomheden bruger dog “Contextual Information” (mere om dette senere) til at vise personlige annoncer på din iOS-enhed. Så hvis du ikke længere ønsker, at Apple skal indsamle dine personlige oplysninger til målrettede annoncer, kan du her se, hvordan du blokerer annonceringssporing på iPhone og iPad.

Sådan blokerer du annonceringssporing på iPhone og iPad (2021)

Før vi går ind på indstillingerne for at blokere annonceringssporing, skal vi først forstå, hvordan det fungerer, og mere væsentligt, hvilken slags personlige oplysninger Apple indsamler for at vise personlige annoncer til iPhone- og iPad-brugere.

Hvor vises annoncer leveret af Apples reklameplatform?

De annoncer, der leveres af Apples reklameplatform, vises tre hovedsteder på din iOS-enhed. Dette omfatter

Artiklen fortsætter under annoncen
  • App Store: Annoncerne vises på baggrund af dine søgeforespørgsler.
  • Apple News: Annoncerne vises afhængigt af den type historier, du kan lide at læse.
  • Apple Stocks: Annoncerne vises afhængigt af den type historier, du foretrækker at læse.

Så hvis du ser personlige annoncer i disse apps, skal du vide, at Apples annonceringssporing er aktiveret på din iOS-enhed.

Hvilke oplysninger indsamler Apples annonceplatform?

Apple oplyser, at dets annonceplatform kan bruge kontekstuelle oplysninger til at vise annoncer. Hvis du undrer dig over, hvilke oplysninger virksomheden har adgang til, så lad mig fortælle dig, at det omfatter dine enhedsoplysninger, enhedens placering og søgeforespørgsler.

  • Enhedsoplysninger: OS-version, netværksudbyder og forbindelsestype, dine sprogindstillinger for tastaturet og enhedstype.
  • Enhedens placering:
  • Enhedens placering: Hvis du har givet App Store eller Apple News adgang til din placering, kan Apples annonceringsplatform bruge din placering til at vise geografisk relevante annoncer.

Bemærk: Apple hævder, at din præcise placering ikke gemmes. Desuden nævnes det også, at der ikke oprettes profiler ud fra enhedens lokaliseringsoplysninger.

  • Søgninger i App Store: Apples reklameplatform bruger forespørgsler baseret på søgningen til at vise annoncer.
  • Apple News and Stocks: Apples reklameplatform holder øje med den type historie, du læser, og viser annoncer i overensstemmelse hermed.

Hvad er segmenter, og hvordan bruger Apple dem til at levere målrettede annoncer?

Apple siger, at dets reklameplatform opretter segmenter, som er grupper af personer, der deler lignende egenskaber. Den bruger oplysninger om dig til at bestemme dit specifikke segment og leverer målrettede annoncer i overensstemmelse hermed.

Læs også  Sådan skifter du hurtigt mellem mørk og lys tilstand på Mac
Artiklen fortsætter under annoncen

For at være mere præcis bruger Apple oplysninger som dine kontooplysninger ( f.eks. dit navn, adresse, alder, køn og enheder, der er registreret til dine Apple ID-kontooplysninger), downloads, køb og abonnementer (f.eks. film, tv-serier, musik, bøger og apps, du downloader), Apple News og Aktier (f.eks. emner og kategorier af de historier, du læser, og de publikationer, du følger).

For at beskytte brugernes privatliv viser Apple kun målrettede annoncer, hvis mere end 5.000 personer opfylder kriterierne for målretning.

Bloker Apple Ad Tracking på iOS/ iPadOS-enheder

  1. Start Indstillinger-appen på din iPhone eller iPad.
Open Settings app on iOS

2. Tryk nu på Skærmtid.

Tap on Screen Time on iOS

3. Tryk derefter på Indhold og begrænsninger for privatlivets fred.

Artiklen fortsætter under annoncen
tap on Content & privacy restrictions

4. Sørg for, at kontakten for Content & Privacy Restrictions er aktiveret.

Turn on Content & Privacy toggle - block Apple Ad tracking on iPhone and iPad

5. Tryk derefter på “Apple Advertising” under afsnittet Privacy.

Tap on Apple Advertising

6. Nu skal du muligvis indtaste din adgangskode til skærmtid. Til sidst skal du vælge ‘Tillad ikke’ for at blokere apple-reklamer.

Disallow Apple Advertising on iOS and iPadOS - block Apple Ad tracking on iPhone and iPad

Bloker personlige annoncer på iPhone og iPad

Apple giver dig også mulighed for at deaktivere målrettede annoncer på din iOS/ iPadOS-enhed. Husk på, at hvis du slår personlige annoncer fra, begrænser det kun Apples mulighed for at levere relevante annoncer til dig. Desuden vil deaktivering af tilpassede annoncer ikke reducere antallet af annoncer, du modtager.

Læs også  Sådan grupperes dine proceslinjegenveje i Windows 10
Artiklen fortsætter under annoncen
  1. Åbn appen Indstillinger på din iPhone eller iPad.
Open Settings app on iOS

2. Tryk nu på Privatliv.

Choose Privacy

3. Rul ned til bunden, og tryk på Apple Advertising.

Now select Apple Advertising

4. Slå derefter kontakten ud ved siden af Personaliserede annoncer fra.

Turn off Personalized ads on iOS and iPadOS - block Apple Ad tracking on iPhone and iPad

Stop Apple-reklamer på din iPhone eller iPad med lethed

Det er stort set det hele! Nu hvor du ved, hvordan Apples annonceplatform fungerer, hvilke oplysninger den indsamler, og hvordan du kan deaktivere annonceringssporing på iOS, bør du gøre det nødvendige for at beskytte dine personlige oplysninger. Selv om Apple er ret pålidelig med hensyn til at tilbyde den nødvendige sikkerhed og beskyttelse af dine data, bør du følge din mavefornemmelse hvad beskyttelse af din data angår — det gør jeg i hvert fald.

Artiklen fortsætter under annoncen