Kan du ikke slå FileVault til på Mac? Her er løsningen
15. september 2020FileVault har længe været en af de mest bemærkelsesværdige sikkerheds- og privatlivsfunktioner i macOS. For de ukendte er denne indbyggede krypteringsfunktion designet til at kryptere Macs harddisk sammen med alle de lagrede filer. Ved hjælp af XTS-AES-128-kryptering med en 256-bit nøgle beskytter det informationen mod uautoriseret adgang på startdisken. Når det er sagt, har FileVault haft sin egen andel af problemer, der ser ud til at komme ud af ingenting. For nylig har en håndfuld macOS-brugere rapporteret, at de ikke kan tænde FileVault på Mac. Hvis din computer er stødt på det samme problem, kan denne fejlfindingsvejledning redde dig.
Løsninger til løsning af “FileVault tændes ikke” -problemet på Mac
For at komme i gang vil jeg først informere dig om de løsninger, der kan løse problemet, så du kan være bedre forberedt på mødet.
Så hvordan skal vi løse dette problem?
Vi vil bruge tre pålidelige løsninger til at slippe af med dette problem. Sikker tilstand, formatering og softwareopdatering . I de fleste tilfælde kan de to første tricks løse problemet med det samme. Bare i tilfælde af at de ikke tilbyder det ønskede resultat, har softwareopdateringen altid vist sig at være meget nyttig til at sortere det. Nu hvor du kender tricks, lad os komme i gang!
Brug fejlsikret tilstand til at starte din Mac
Den første løsning, som vi skal prøve, er at starte Mac’en ved hjælp af fejlsikret tilstand. For dem der ikke ved det, udfører det grundlæggende visse kontroller for at forhindre, at uønsket software automatisk indlæses. Det verificerer opstartsdisken og forsøger endda at reparere katalogproblemer, hvis det er nødvendigt. Desuden fjerner det også skrifttypecacher, kernecache og andre systemcache-filer for at gøre opstarten glat.
1. Start først med tænd eller genstart din Mac.
2 . Derefter skal du straks trykke på Skift-tasten og derefter holde den nede. Når loginvinduet vises, skal du slippe Shift-tasten .
3. Efter login skal du prøve at aktivere FileVault. Åbn Systemindstillinger -> Sikkerhed og privatliv -> FileVault-fanen. Klik nu på låsikonet og indtast din administratoradgangskode. Klik derefter på Slå FileVault til, og følg den sædvanlige proces for at aktivere den.
Bemærk:
- Bare hvis andre brugere har konti på Mac, kan du muligvis se en besked, der siger “Hver bruger skal indtaste sin adgangskode, inden de kan låse disken op.”
- For hver bruger skal du klikke på Aktivér bruger og indtast brugerens adgangskode.
- Det er værd at nævne, at de brugerkonti, der tilføjes efter aktivering af FileVault, aktiveres automatisk.
Brug Diskværktøj til at reparere formateringen
Bare hvis du ikke kan tænde FileVault for en disk, skal du prøve at reparere nogle af formateringsoplysningerne på disken. Da denne løsning har fungeret med at løse problemet med “FileVault tænder ikke” for mange macOS-brugere, forventer jeg, at det også gør tricket for dig. Du kan bruge lager Disk Utility-appen til let at reparere formateringen.
- Start Diskværktøj app på din Mac. Du kan bruge Spotlight-søgningen til hurtigt at finde appen og starte den.
2. På listen på venstre side skal du vælge den disk , du vil reparere.
3. Klik nu på Førstehjælp.
4. Klik derefter på Kør.
Nu vil Diskværktøj se nærmere på diskens formateringsoplysninger til fejl. Hvis appen finder nogen fejl, reparerer den den.
Opdater din Mac
Da diverse problemer er blevet dagsordenen på macOS i nyere tid, vil det ikke være klogt at udelukke muligheden for en softwarefejl. Og den bedste måde at slippe af med fejl er at gå til softwareopdateringen. Klik på Apple-menuen -> Systemindstillinger -> Softwareopdatering . Tag nu den sædvanlige rute for at opdatere macOS.
Fejlfinding Kan ikke aktivere FileVault på Mac-problem
Forhåbentlig har du med succes rettet problemet “Kan ikke aktivere FileVault” på Mac. Vil du dele det trick, der fungerede for dig? Desuden, hvis du kender andre brugbare løsninger, så fortæl os også om dem. For nylig dækkede vi nogle nyttige fejlfindingsvejledninger som løsninger til løsning af AirDrop, der ikke fungerer, iMessage synkroniseres ikke i iCloud, og “Stol på denne computer” -alarm vises ikke som et problem. Tjek dem, hvis du har brug for hjælp.