Sådan aktiverer du arbejdsområder i kanten og organiserer faner effektivt

17. juli 2021 Slået fra Af Patrick Nielsen

Effektiv håndtering af flere faner er et stort problem, som vi har beskæftiget os med, lige siden BookLink Technologies introducerede funktionen i sin InternetWorks-browser i begyndelsen af 1990’erne. I årenes løb har forskellige virksomheder implementeret deres egne metoder til at organisere faneblade og hjælpe dig med at navigere på internettet uden at blive overbebyrdet med for mange oplysninger. Nu understøtter Microsoft måske ikke længere Edge legacy, men selskabet går all-in med sin nye Edge-browser baseret på Chromium. Virksomheden har nu udviklet en ny funktion kaldet Edge Workspaces, som giver brugerne mulighed for at organisere faner. I denne artikel forklarer vi, hvordan du aktiverer og bruger den nye Edge Workspaces-funktion.

Organiser faner ved hjælp af Edge Workspaces

Aktiver Edge Workspaces

Ifølge et nyligt indlæg i Microsoft Tech Community får Workspaces en kontrolleret funktionsudrulning (A/B-test) på Edge Canary. Derfor kan du muligvis ikke se funktionen, selv om du har den nyeste Edge Canary-build. Desuden er der ingen funktionsflag til at udløse funktionen fra edge://flags. Efter at have pillet lidt rundt i et stykke tid lykkedes det mig dog at aktivere funktionen på min bærbare Windows 10-bærbar computer med Edge Canary-version 91.0.852.0. Hvis du er interesseret i at afprøve funktionen Edge Workspaces, skal du følge nedenstående trin:

1. Først skal du oprette en genvej til Edge Canary på dit skrivebord. Højreklik derefter på ikonet, og vælg Egenskaber.

2. Skift til fanen Genvej, og tilføj “-enable-features=msWorkspaces” uden anførselstegn i slutningen af målstien.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den komplette målsti skal se sådan ud: “C:UsersbrugerbrugernavnAppDataLocalMicrosoftEdge SXSApplicationmsedge.exe” –enable-features=msWorkspaces

3. Det var det hele. Klik på knappen “OK” for at gemme den nye målsti, og åbn browseren for at begynde at bruge Edge Workspaces med det samme.

Oprettelse af et Edge Workspace

1. Når det er lykkedes dig at aktivere Edge-arbejdsområder, vil du se et nyt T-formet ikon (terning?) ved siden af den lodrette fanebeskytter øverst til venstre i Edge. Klik på det for at oprette et nyt arbejdsområde. Du kan angive navnet og vælge en af de otte tilgængelige farvemuligheder til arbejdsområdet.

2. Hvis du vil oprette et andet arbejdsområde, skal du klikke på knappen “+” i grænsefladen til skift af arbejdsområde.

3. Du kan derefter indstille et nyt navn og en ny farve til dit nye arbejdsområde, ligesom du oprettede det første. De forskellige navne- og farvekombinationer vil gøre det enklere at organisere faner og flytte fra et arbejdsområde til et andet.

Omdøbning af arbejdsområde

Du kan omdøbe de arbejdsområder, du har oprettet, ved hjælp af knappen “Rediger”, der findes til højre for et arbejdsområde. Jeg omdøbte f.eks. Edge-arbejdsområdet “Test 2” til “Work”, som vist på billedet nedenfor.

Sletning af arbejdsområde

Du kan klikke på knappen “Remove” efter at have trykket på knappen “Edit” (Rediger) for at slette et Edge-arbejdsområde. Så længe du ikke fjerner arbejdsområder manuelt ved hjælp af denne metode, kan du få adgang til dem senere, selv om du lukker alle faner eller lukker browseren.

Sådan bruger du Edge-arbejdsområder

Arbejdsområder åbnes som separate browservinduer i Microsoft Edge. Du kan se antallet af faner i et arbejdsområde lige under dets navn i grænsefladen til skift af arbejdsområde. Hvis du vil flytte mellem arbejdsrum, skal du klikke på arbejdsrumsmærket øverst til venstre og vælge et andet arbejdsrum fra arbejdsrumsskiftet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den lodrette linje ved siden af arbejdsrummets navn, der er malet i samme farve som etiketten, repræsenterer et aktivt arbejdsrum. Den vil være gråtonet for alle andre arbejdsområder i din browser.

Dette diasshow kræver JavaScript.

Mens du ikke kan flytte faner fra et arbejdsområde til et andet fra grænsefladen til skift af arbejdsområde, kan du trække og slippe for at flytte en fane til et andet arbejdsområde, efter at du har åbnet dem.

Hvis du skulle undre dig, kan du bruge den nye arbejdsområdefunktion sammen med fanegrupper for at maksimere dine færdigheder i organisering af faner. Hvis du endnu ikke har aktiveret fanegrupper i Microsoft Edge, skal du indsætte følgende tekst i din adresselinje, aktivere flaget og genstarte din browser. edge://flags/#edge-tab-groups

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er værd at påpege, at fanegrupper forbliver tilgængelige i arbejdsområdet, selv efter at du har genstartet Edge. På den måde kan du nemt fortsætte lige der, hvor du slap.

Læs også  Aktiver 120Hz-spil på PlayStation 5 - se hvordan

Edge Workspaces: Første indtryk

Den nye arbejdsrumsfunktion i Microsoft Edge giver nogle meget tiltrængte kontrolelementer til effektiv håndtering af faner i browseren. Kombineret med fanegrupper kan den forenkle arbejdsgangen for brugere, der er afhængige af deres browsere i det daglige arbejde. Når det er sagt, er der nogle få fejl ved funktionen i dens nuværende implementering.

Et aspekt, hvor funktionen kunne bruge nogle forbedringer, er med håndtering af faneblade. I den nuværende tilstand kan du ikke nemt skifte faner mellem arbejdsområder. Det ville have været praktisk at udvide arbejdsrumsskifteren og administrere faner på tværs af alle arbejdsrum derfra.

Du kan heller ikke ændre rækkefølgen af Edge workspaces. Lige nu er arbejdsrummene arrangeret i kronologisk rækkefølge. Det vil være rart at se en mulighed for at klikke og trække arbejdsområder for at ordne dem på baggrund af prioritet eller vigtighed. Jeg håber, at Edge’s udviklingsteam foretager disse ændringer for at forbedre oplevelsen, inden funktionen sendes til de stabile builds. Alt i alt er workspaces uden tvivl en velkommen tilføjelse, især hvis du er en person som mig, der har flere faner åbne på et hvilket som helst tidspunkt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Og før du spørger, ligner dette ikke det, du får i Firefox med multi-account-containere, i hvert fald ikke i det nuværende build. Sessionerne er ikke adskilt her, og jeg kunne få adgang til den samme Google-konto på tværs af forskellige arbejdsområder. Hvis du vil have separate sessioner, bør du i stedet kigge på Edge’s funktioner til flere profiler. Microsoft giver dig nu endda mulighed for at oprette en børneprofil i Edge.

Prøv Edge Workspaces for at øge produktiviteten

Så det er alt, hvad du behøver at vide om Edge’s kommende workspaces-funktion. I betragtning af at funktionen er funktionel og virker næsten færdig, kan vi forvente, at Microsoft vil bundle den med den næste Edge-udgave. Hvis du vil have flere af den slags tips, kan du læse vores artikler om brug af sovende faner, om at skjule titellinjen i layoutet med lodrette faner, om de bedste Edge-tips og om de bedste Edge-flag, du bør bruge.