Dette fantastiske batteri til elbiler genoplades på kun 10 minutter

8. september 2021 Slået fra Af Mathias

Bilproducenterne har travlt med at “løse” to batteriproblemer i elbiler, som køberne er mere bekymrede for end noget andet. Det ene er rækkevidden og det andet er opladningsangst. Bilisterne er ikke kun bekymrede over, at der ikke er nok juice i tanken til at nå frem til deres destination. De er også bekymrede for, at de skal spilde timer på at oplade deres elbiler. Det indebærer, at de skal planlægge længere køreture for at tage højde for opladning af batterierne.

Flere virksomheder arbejder på batterier, der giver større rækkevidde end de eksisterende muligheder, samt batteripakker, der kan genoplades lige så hurtigt, som det tager at fylde en benzintank. Tesla er en af de aktører, der arbejder på ny batteriteknologi. Elon Musks virksomhed demonstrerede sidste år et nyt 4680-batteri, der vil forbedre rækkevidde og effekt. Og nu siger et israelsk firma, at det kan fremstille 4680-batterier, der kun skal bruge 10 minutter til at genoplade.

StoreDot skabte nyheder tilbage i januar, da det afslørede prototyper af EV-batterier, der kunne levere en rækkevidde på 100 miles efter blot 5 minutters opladning. Det var blot prototyper, der skulle vise teknologien frem for interesserede parter. De kommercielle versioner ville have brug for et par år mere. Men StoreDot har nu annonceret et 4680-batteri, der kan nå en fuld opladning på blot 10 minutter.

Elbilbatteriet, der oplades på 10 minutter

4680 er en cylindrisk battericelle, der måler 46 x 80 mm, deraf navnet. Ifølge The Times of Israel skal StoreDots 4680-batterier kun bruge 10 minutter for at nå en fuld opladning. StoreDot-batterierne har ekstrem hurtig opladning (XFC) til elbiler, men den samme batteriteknologi kan muligvis bruges til andre gadgets, fra scootere til telefoner.

Læs også  Utrolige nye AirPods-funktioner kan være lækket i rapport
Artiklen fortsætter under annoncen

StoreDot sagde i sidste måned, at det havde skabt verdens første prototype af et siliciumdomineret batteri, der oplades på kun 10 minutter. 4680-formatet er den foretrukne størrelse i EV-landskabet, og Tesla er en stor tilhænger af specifikationen.

StoreDot 4680-batteriet har været under udvikling i tre år og indeholder teknologi, der er beskrevet i fem patenter. Det hurtigt opladende batteridesign “øger gennemstrømningen og løser sikkerheds- og præstationsproblemer, der typisk er forbundet med de cylindriske cellers hårde struktur.”

Sådan virker det

Virksomheden anvender nanomaterialer og organiske og uorganiske forbindelser i sine lithium-ion-batterier for at gøre ekstrem hurtig opladning mulig. Metalloide nanopartikler som f.eks. silicium erstatter grafit i cellens anode. Som følge heraf har StoreDot overvundet de problemer med sikkerhed, livscyklus og opsvulmning af cellerne, som kan opstå i forbindelse med hurtige opladningsprocesser.

StoreDot er i gang med at etablere en produktionslinje i Kina sammen med Eve Energy, fremgår det af rapporten. Det er uklart, hvilke elbiler der kan få de nye StoreDot 4680-batterier. Ifølge The Times er StoreDot i “avancerede drøftelser” med flere globale bilproducenter med planer om at “forsyne dem med forskellige XFC-celler, hvilket vil muliggøre en hurtig overgang til en fremtid med nul-emissioner og elektrificering.”

Artiklen fortsætter under annoncen

Selv om udviklingen er spændende, vil StoreDot 4680-batteriet ikke være klar til produktion i stor skala før 2024.

Læs også  Vil Apple nogensinde lave en billig Apple TV-streaming-enhed?

StoreDot vil fortsætte med at forske og udvikle batterier med hurtigopladning, og den næste fase vil omfatte eksperimenter på ISS i samarbejde med NASA. Den nystartede virksomhed fik i maj godkendelse til at gennemføre det første rumbaserede forsknings- og udviklingsprogram. StoreDot har til formål at lære, hvordan rumforhold kan påvirke batterier, herunder XFG-batterier, som måske snart vil drive elbiler.