Xbox Series X anmeldelse: Fuld fart fremad i næste generation

10. november 2020 Slået fra Af Mathias
  • Xbox Series X er Microsofts mest kraftfulde næste generations konsol med en 8-core CPU, en GPU med 12 teraflops processorkraft, 16 GB RAM og en 1 TB brugerdefineret NVMe SSD.
  • Vi gennemgik Xbox Series X inden lanceringen, og mens brugergrænsefladen og oplevelsen er kendt, er hastigheden og ydeevnen af den nye konsol er uovertruffen.
  • Xbox Series X lanceres globalt den 10. november til $ 499.

I de sidste mange generationer har nye konsoller differentieret sig med opgraderet hardware og redesignet software. Når du tænder for din PS4 eller Xbox One for første gang, kunne du fortælle forskellen med det samme. Interfacet og brugeroplevelsen ændrede sig dramatisk i 2013 for både Sony og Microsofts konsoller, da nye funktioner og funktionalitet blev tilføjet. Når alt kommer til alt, var medieapps og streamingtjenester eksploderet i popularitet mellem 2005 (året Xbox 360 blev lanceret) og 2013, så det var fornuftigt, at brugergrænsefladen skulle revideres for at sætte mere fokus på mediesupport.

Sony fortsatte ned ad denne vej i 2020 med PlayStation 5 , som indeholder endnu en helt ny grænseflade. Men Microsoft valgte en anden vej. Uger før ankomsten af Xbox Series X og Xbox Series S skubbede Microsoft en massiv opdatering ud for hver Xbox One-model, som indeholdt en fuldstændig moderniseret grænseflade. Det er renere, hurtigere og lettere at navigere end det tidligere brugergrænseflade. Det er også nøjagtigt det samme brugerflade, der leveres med Xbox Series X og S.

Artiklen forsætter under annoncen
I DAG & # 039; S AMAZON-TILBUD : 5 tidlige Black Friday-tilbud, der er så gode, at vi næppe kan tro, de er virkelige

I løbet af min tid med Xbox Series X ville jeg have begge konsoller tændt på samme tid, tilsluttet det samme tv for at sammenligne dem med hinanden. Ved mere end en lejlighed var jeg nødt til at dobbelttjekke input, fordi jeg ikke var sikker på, hvilken konsol jeg brugte. Hvad dette fik mig til at indse er, at en næste generations videospilkonsol for første gang føles mere som en smartphone-opgradering end den gør som en konsolopgradering.

Når du køber en ny telefon, betaler du ikke for en hidtil uset oplevelse. iOS 14 ser det samme ud på en iPhone 8 som på en iPhone 12 Pro Max. Gem for et par funktioner, de to telefoner opfører sig ens – den ene er bare meget, meget hurtigere og mere kraftfuld end den anden.

Xbox-Series-X-Menu
Hovedmenuen i Xbox Series X. Billedkilde: Microsoft

Artiklen forsætter under annoncen

Sådan skal du se på den næste generation af konsoller fra Microsoft. Hvis du har tændt din Xbox One i den sidste måned, ved du allerede, hvad du får, når du betaler $ 300 for Xbox Series S eller $ 500 for Xbox Series X, i det mindste når det kommer til brugeroplevelsen. Den gode nyhed er, at den seneste Xbox-softwareopdatering er en af de bedste, virksomheden nogensinde har frigivet, og med kraften fra en 8-core CPU, en 12-teraflop GPU, 16 GB RAM og en brugerdefineret SSD kører den fejlfri på den nye hardware.

Dette er vejledende af Microsofts tilgang til hele generationen – det handler om at gøre overgangen så problemfri som muligt, både for virksomheden og forbrugerne. Hvis du ved, hvordan du betjener en Xbox One, ved du, hvordan du betjener en Xbox Series X og Xbox Series S. Desuden, hvis du ejer et spil til Xbox One, Xbox 360 eller endda den originale Xbox, kan du spille det spil på din nye Xbox Series X | S. Microsoft bekræftede kun få dage før lanceringen, at hvert Xbox-spil – bortset fra dem, der kræver Kinect – kan afspilles på de nye konsoller ved lanceringen. Plus, mange af dem indlæses hurtigere og ser også bedre ud.

Et af de første spil, som jeg prøvede på Xbox Series X, var Vagthunde: Legion , som jeg gennemgik i sidste uge. I Watch Dogs: Legion , kan du åbne kortet og hurtigt rejse til forskellige placeringer ved at klikke på metrostop. På min Xbox One X tog det lang tid at indlæse – 30 sekunder fra det tidspunkt, hvor jeg trykkede på knappen til det tidspunkt, hvor min karakter dukkede op igen på skærmen. Da jeg skiftede til Xbox Series X, var den samme proces næsten øjeblikkelig.

Artiklen forsætter under annoncen

Det samme gjaldt for Forza Horizon 4 , der blev indlæst mindst dobbelt så hurtigt på Xbox Series X. Plus, alt andet flyttede bare hurtigere, fra pausemenuen vises med det samme efter at jeg havde trykket på knappen for at løbe hurtigere. Det føles virkelig som om disse spil endelig kører som beregnet for første gang. Vil dette overbevise nogen om at skynde sig og erstatte deres Xbox One? Jeg aner ikke, men jeg kan fortælle dig, at stort set hvert spil, du spiller, kører mere jævnt på Xbox Series X end det gør på din sidste generations konsol.

Mens utallige spil får et boost fra de nye konsoller, er der snesevis af spil, der specifikt er “Optimeret til Xbox Series X | S.” Du ser et badge til disse spil på kasser i butikker og på Microsofts digitale butiksfacade, hvilket betyder, at de er blevet bygget (eller genopbygget) for at drage fordel af alt, hvad Series X og Series S har at tilbyde, inklusive hardware med variabel hastighedsskygge- accelereret DirectX Raytracing til mere realistiske miljøer, rammer op til 120 fps og betydeligt hurtigere indlæsningstider ved hjælp af den nye Xbox Velocity Architecture.

Artiklen forsætter under annoncen

Mange spil, der er optimeret til Xbox Series X | S understøtter også Smart Delivery, hvilket betyder, at du kun skal købe et spil en gang for at modtage både Xbox One og Xbox Series X | S-versionen af det spil. Hver første parts Xbox Games Studio-titel bruger Smart Delivery, men et voksende udvalg af tredjeparts-titler vil også, inklusive Assassin’s Creed Valhalla , Borderlands 3 , Cyberpunk 2077 , Destiny 2 og Marvels Avengers . Du kan tjekke den fulde liste på Microsofts websted, hvis du vil se alle de spil, der understøtter disse funktioner.

Når vi taler om at spille spil, er en af de bedste nye funktioner i Xbox Series X | S Quick Resume, så du kan skift mellem aktive spil i farten uden at skulle genindlæse dem. For eksempel åbnede jeg Batman: Arkham Knight ved test af funktionen. , spillede i et par minutter og åbnede derefter Human: Fall Flat og startede en lokal kamp. Det tog Series X mindre end 10 sekunder at skifte fra det ene spil til det andet, lige hvor jeg slap, da jeg åbnede menuen med Xbox-knappen og valgte det andet spil. Hvor ofte skifter jeg frem og tilbage mellem spil i hurtigt tempo? Jeg aner ikke, men det er endnu et eksempel på, hvor kraftig denne konsol er, især sammenlignet med sin forgænger.

Artiklen forsætter under annoncen

Et af Microsofts største problemer er, at de spil, du spiller ved lanceringen, for det meste vil være de spil, du allerede ejer. Ved at holde sig til temaet iteration over evolution vil der være få, hvis nogen, Xbox Series X | S-konsol eksklusive titler i de kommende måneder. Dette er ikke nødvendigvis en kritik, og det betyder (formodentlig) ikke meget, hvis du læser denne anmeldelse 12 eller 18 måneder efter lanceringen, men det er endnu en måde, denne generation adskiller sig så meget fra tidligere generationer. Microsoft har investeret meget i at erhverve tredjepartsstudier, men vi vil ikke se frugterne af disse erhvervelser i måneder eller år fremover. Så hvad skal vi spille i mellemtiden?

Xbox Game Pass inkluderer over 100 spil til $ 10 om måneden. Billedkilde: Microsoft

Det er umuligt at tale om Xbox-mærket uden at tale om Xbox Game Pass. Hvad der startede som en spændende, hvis begrænset, tjeneste er blevet en ægte “Netflix til videospil” for at bruge en trite-sætning. Fra $ 9,99 pr. Måned har Xbox Game Pass hundreder med et roterende bibliotek med godt 100 spil, inklusive større udgivelser fra tredjepartsstudier ( Evig undergang , Mortal Kombat X , De ydre verdener ) og alle Microsofts nyeste førsteparts titler ( Gear 5 , Forza Motorsport 7 , Minecraft Dungeons ). I en overskuelig fremtid vil hvert spil på Xbox Game Pass kunne afspilles på både Xbox One og Xbox Series X | S, men stort set alle disse spil vil også spille bedre på de nye konsoller. For dem der ikke allerede ejer en Xbox One, kan dette være et utroligt overbevisende argument for at vælge en serie S eller serie X i efteråret.

Hvis du springer til Xbox Series X over Xbox Series S, vil alle dine fysiske diske være fuldt kompatible med konsollen. Jeg skubbede en kopi af Titanfall ind i diskdrevet (den forkerte retning i starten kan jeg tilføje – diskens ansigt skal være til venstre, hvis du har din serie X stående lodret), og den begyndte straks at installere. Sekunder senere modtog jeg en meddelelse om, at Titanfall ville kræve en opdatering (4,2 GB, selvom de vil variere fra spil til spil) for at kunne afspille den på min Xbox Series X. Processen er relativt problemfri, hvilket er en god nyhed for dem af jer, der stadig tilbedelse ved alteret af fysiske medier.

Artiklen forsætter under annoncen

Endelig, hvis du allerede har en betydelig samling af digitale spil installeret på en ekstern harddisk tilsluttet din Xbox One, at bringe dem over er så simpelt som at frakoble drevet og tilslutte det til din Series X eller Series S. Der er ingen opsætning eller serie af menuskærme at navigere – det er bare plug-and-play. Dette er sandsynligvis også et godt tidspunkt at nævne, at der er et lagerudvidelsesstik på bagsiden af de nye konsoller, der accepterer et lagerudvidelseskort med samme tophastighed og ydeevne som den interne SSD. Du kan ikke spille Xbox Series X-spil fra en standardharddisk, så du skal bruge en af disse, hvis du planlægger at bruge mere end 1 TB intern lagerplads, som Xbox Series X tilbyder. Når det er sagt, fordi jeg ved, at nogen vil spørge, er der kun 802 GB brugbar plads.

Xbox-Series-X-Controller Xbox-Series-X-Menu Den nye Xbox Wireless Controller, der leveres med Xbox Series X. Billedkilde: Jacob Siegal / GEAR-online.dk

Flere beviser for Microsofts iterative tilgang til denne generation kommer i form af den nye Xbox Wireless Controller. Jeg lovede mig selv, at jeg ville undgå at tale om PS5 så meget som muligt i denne anmeldelse, men Sony valgte at radikalt redesigne sin standardcontroller til den nye generation. Alternativt holdt Microsoft fast med et velkendt design til Xbox Series X | S-controlleren. Hvis du nogensinde har brugt en Xbox One-controller, er du lige hjemme med næste generations gengivelse.

Artiklen forsætter under annoncen

Den mest åbenlyse ændring er tilføjelsen af en Share-knap foran på controlleren lige under Xbox-knappen. Det er lidt vanvittigt at tro, at Microsoft gik en hel generation uden at have en knap til hurtigt at tage et screenshot eller filme et klip på sin controller, men denne mangel er endelig løst i 2020. D-pad har også modtaget en bemærkelsesværdig makeover. Ved at tage et signal fra sin Elite-controller har Microsoft erstattet det semi-squishy plustegn på Xbox One’s standardcontroller med en virkelig tilfredsstillende klikende “skål”, der ser og føles godt ud.

Andre ændringer inkluderer et taktilt prikmønster på udløsere og kofangere øverst på controlleren (en forbedring i forhold til den glatte plastik fra tidligere controllere), afrunding af nogle af kanterne for at forbedre brugerens evne til at greb controlleren, og bytte Micro-USB-porten oven på controlleren med en USB-C-port. Xbox Series X-controlleren er på alle måder en forbedring i forhold til Xbox One-controlleren, og min eneste virkelige klage er, at min opladningspakke fra tredjepart ikke passer i batterirummet. Det faktum, at controlleren er kompatibel med Xbox One, PC, Android og iOS, kompenserer noget for dette.

Xbox-Series-X-One-X
En Xbox Series X stablet oven på en Xbox One X. Billedkilde: Jacob Siegal / GEAR-online.dk

At gennemgå en konsol ved lanceringen er altid noget af en ufuldstændig øvelse, i betragtning af at den kunne gå langt over et år, før vi får fat i spil, der virkelig skubber hardwaren til dets grænser. Xbox Series X | S komplicerer tingene yderligere ved at bygge videre på Xbox One-oplevelsen i stedet for at starte fra bunden. Ikke desto mindre er Xbox Series X meget end bare en Xbox One X 2.0, især når det kommer til maskinens rå kraft. Microsoft er måske mere optaget af Game Pass-abonnementer end med Series X og Series S-salg, men virksomheden ved også, at det bedste sted at spille sine spil vil være på Xbox Series X og Xbox Series S.

Artiklen forsætter under annoncen

Microsoft leverede GEAR- online.dk med en Xbox Series X-enhed i detailleddet med henblik på denne anmeldelse.