Hvorfor er 'Fortnite' væk fra App Store, men stadig tilgængelig på konsoller?
19. august 2020- Epic Games sagsøgte Apple og Google i sidste uge efter Fortnite blev fjernet fra App Store og Google Play Store
- Epic Games mener, at 30% -provisionen Apple og Google tager fra mikrotransaktioner kvæver konkurrencen.
- Epic Games ‘korstog ignorerer det faktum, at konsolproducenter som Microsoft og Sony også tager 30% reduktion af alle transaktioner.
Epic Games i sidste uge besluttede at kaste forsigtighed mod vinden, når det åbnede åbent sit eget betalingssystem i Fortnite . Dermed forsøgte Epic Games at undgå både Apple og Googles 30% -provision på mikro-transaktioner, en gebyrstruktur, der har eksisteret på begge platforme i godt et årti på dette tidspunkt.
Forudsigeligt reagerede både Apple og Google kraftigt og fjernede hurtigt Fortnite fra deres respektive app-butikker. Flytningen, som vi snart fandt ud af, spillede lige i Epics hænder. Blot få minutter efter Fortnite var forvist fra App Store, anlagde Epic Games en retssag mod Apple. Ikke for længe efter blev der anlagt en lignende sag mod Google. Og fordi Epic Games har en flair for det dramatiske, frigav virksomheden også en video, der håner Apples berømte annonce fra 1984, hvor det placerede iPhone-maker som skurken, der er ansvarlig for at tage ”vores overskud, vores kontrol.”
The crux of Epic’s oksekød med Apple og Google er ganske enkelt: Virksomheden mener, at 30% -provisionen for mikro-transaktioner er overdreven, kvæler innovation og kæmper for antitrustlov. Epic hævder endvidere, at Apple skal være åben for at være vært for rivaliserende app-butikker på sin egen platform af hensyn til brugerens valg.
Epics sag mod Apple læser delvis:
Apple ulovligt opretholder sin monopolstyrke i iOS App Distribution Market gennem de konkurrencebegrænsende handlinger, der er beskrevet heri, herunder ved at indføre tekniske og kontraktmæssige begrænsninger på iOS, som forhindrer distribution af iOS-apps via andre midler end App Store og forhindrer udviklere i at distribuere konkurrerende app gemmer til iOS-brugere.
Apple opretholder ulovligt sin monopolstyrke i iOS App Distribution Market gennem sin ulovlige benægtelse af Epic og andre appdistributører af en vigtig facilitet – adgang til iOS – som forhindrer dem i at konkurrere i iOS App Distribution Market.
Mens Epic ville have dig til at tro, at dens position er en ædel for exte ikke at det simpelthen prøver at give forbrugerne mere valg – og spare dem penge i processen – virkeligheden er lidt mere nuanceret. Selv hvis vi ser bort fra påstanden om, at distributionen af iOS-apps udgør et særskilt marked, og selv hvis vi ignorerer forestillingen om, at Apple ikke skal udøve nogen kontrol over den type software, der er tilladt at køre på iOS-enheder, er Epics egen position underbåret af det faktum, at virksomhedens retssager udpegede Apple og Google og ignorerede konsoller fuldstændigt.
Kyle Orland af Ars Technica påpeger utroligt:
De fleste, hvis ikke alle, de klager, Epic fremsætter mod Apple og Google, ser ud til at gælde for Microsoft, Sony og Nintendo også på konsolområdet. Alle tre konsolproducenter tager for eksempel en 30-procentig nedskæring af alt salg af mikrotransaktioner på deres platforme.
Med dette emne behandlede CEO af Epic Games, Tim Sweeney (som er værd 5,3 milliarder dollars, hvilket er at sige, at dette ikke er nøjagtigt en David vs Goliath situation) forsøgte at skabe en undtagelse for konsoller som Sonys PlayStation og Nintendo Switch på økonomiske grunde.
“Konsoller er unikke,” forklarede Sweeney, “idet hardware sælges til eller under produktionsomkostningerne , og er subsidieret af softwaresalg, hvorimod iOS og Android er sindssygtigt rentable for Apple og Google fra bare hardware-salg og annoncer. ”
Hvor ædel! Sweeney er så optaget af rentabiliteten hos virksomheder som Microsoft (markedskapital på 1,58 billioner dollars) og Sony (markedskapital på 1,04 milliarder dollars), at han finder, at deres 30% -forbrug på mikrotransaktioner er mere end rimeligt.
Som artikuleret af tweeten nedenfor, er Sweeneys tag utroligt væk fra mærket og målrettet vildledende:
PS4 og Xbox One X er rentable i dag. Nintendo Switch har været rentabel siden første dag. Konsoller har 10 års holdbarhed, så de kan sælges med tab oprindeligt.
Telefoner har en holdbarhed på 1 -2 år, så de skal for at være rentable siden første dag.
Dette er så ubehageligt.
– Forstall (@forstall_) 14. august 2020
Yderligere, det synes bizart, at Sweeneys holdning udelukkende hænger sammen med, hvilken type forretningsmodel virksomheder anvender. Noget fortæller mig, at Epic Games ikke ville trække sit drag tilbage, hvis Apple magisk besluttede at sælge iPhone-hardware med et første tab og udgøre forskellen med indtægter fra App Store.
Ars Technica tilføjer:
Måske er Epic simpelthen mere bekymret for potentialet for mistede indtægter på konsoller i forhold til mobile platforme. En Newzoo-undersøgelse medio 2019 af tre store Battle Royale-spil, inklusive Fortnite, fandt, at 71 procent af spillerne hovedsageligt spillede på konsoller, sammenlignet med kun 17 procent på pc og 12 procent på mobil. At blive afskåret fra disse konsolspillere under en opvarmet offentlig kamp ville være et meget mere betydeligt slag for spillets indtægtsstrøm.
Dette sammen med Epics forhold til Microsoft – for ikke at nævne Sonys investering på 250 millioner dollars i Epic Games – kunne hjælpe med at forklare, hvorfor virksomheden udpegede Apple og Google. Det giver dem mulighed for at tage et principielt standpunkt, mens de beskytter størstedelen af deres Fortnite -baserede indtægter.
Som det ser ud nu, ser det ikke ud til, at noget involveret selskab vil buge endda en tomme. Epic Games er i sin opfattelse et principielt standpunkt. Og Apple er i mellemtiden ikke ved at opgradere hele sin forretningsmodel, da den vedrører App Store-indtægter uden at bruge hver eneste juridiske ressource til rådighed.