Hvorfor Epic ikke er et uskyldigt offer i Fortnite-kampen med Apple, og hvorfor det fortjener et tab i dag

Hvorfor Epic ikke er et uskyldigt offer i Fortnite-kampen med Apple, og hvorfor det fortjener et tab i dag

26. august 2020 0 Af Mathias
  • Den første runde i Epic Games vs. Apple-retssagen over Fortnite finder sted mandag.
  • Det burde være en sejr for Apple i hvad der kan vise sig at være en lang juridisk kamp mellem de to virksomheder.
  • Epic har skabt dette problem helt alene, og det leder nu efter retten for at forhindre Apple fra at håndhæve App Store-reglerne, når det kunne løse problemet i sig selv, ved at løse Fortnite-appen i henhold til App Store-regler.
  • Epic risikerer at miste adgang til sine Apple-udviklerkonti og -værktøjer, hvilket kan føre til fuldstændig fjernelse af Fortnite og påvirke andre udviklere, der arbejder med licens til Unreal-værktøjerne.

Før Jeg siger, hvorfor Epic skulle tabe i denne første fase af hvad der kan vise sig at være en lang kamp med Apple, lad os bare lægge en pin i Apples 30% nedskæring, som virksomheden tager fra alle de transaktioner, der sker i sine apps. Epic prøver at få det til at lyde som om det hele handler om det i sin kamp mod Apple, men det er kun at ridse overfladen.

For at sammenfatte besluttede Epic for et par dage siden at skubbe en opdatering til sine iOS- og Android Fortnite-apps, der ville tilbyde købere et ekstra betalingsmiddel for digitale varer, Epic’s. Apple forbød Fortnite øjeblikkeligt, og så snart det skete, sagsøgte Epic Apple og frigav en ulykkelig reklame for at samle gaming-mening til sin fordel i den efterfølgende kamp. Google forbød også Fortnite, og Epic sagsøgte dem heller. Disse træk blev beregnet og forberedt i god tid før Epics Fortnite-opdatering, der fik appen forbudt. I de efterfølgende dage lærte vi, at Apple ikke kun forbød Fortnite fra App Store, det gav Epic også to uger til at fjerne den sekundære betalingsmulighed i appen eller risikere at få hele dens udviklerkonto forbudt. Epic fulgte hurtigt med en midlertidig tilbageholdelsesordre (TRO), der bad retten om at forhindre Apple i at gå igennem med sin plan om at fjerne Epics adgang til udviklerværktøjer og konti som svar på dets overtrædelse af App Store-reglerne. Apple reagerede på det med sin bevægelse og viste frem og tilbage udvekslingerne mellem Apple og Epic i dagene forud for Fortnite-opdateringen og det de dage, der fulgte. I løbet af weekenden svarede Epic på Apple, hvor Microsoft indgav en erklæring om støtte til fordel for Epic. Phew!

Dette bringer os til mandag, når bevægelseshøringen finder sted. Og det er her, Epic skal få sit første nederlag mod Apple, og hvor det vil blive tvunget til at meddele, at Fortnite iPhone-appen vil blive gendannet til den tidligere tilstand, den, hvor køb i appen (IAP) kun er mulige via Apples betaling system.

Hvis der er en ting i alt dette rod skal du læse for at forstå, hvor tingene er mellem Epic og Apple, det er den e-mail-udveksling, der gik forud for Fortnite-forbuddet og de e-mails, der fulgte.

Artiklen forsætter under annoncen

Det hele starter den 30. juni med Epics hoved Tim Sweeney, der e-mailer Tim Cook, Phil Schiller, Craig Federighi og Matt Fischer for at bede Apple om at give Epic mulighed for at introducere to ting, en konkurrerende forarbejdningsbutik og dens app store inde i App Store.

1 ) Konkurrerer andre betalingsmuligheder end Apple-betalinger uden Apples gebyrer i Fortnite og anden Epic Games-software distribueret via iOS App Store;

2) Et konkurrerende Epic Games Store-app tilgængelig via iOS App Store og gennem direkte installation, der har lige adgang til underliggende operativsystemfunktioner til softwareinstallation og opdatering, som iOS App Store selv har, inklusive muligheden for at installere og opdatere software så problemfrit som IOS App Store-oplevelsen .

Sweeney gav Apple to uger med at svare, og Apple imødekom den 10. juli med en lang og detaljeret e-mail fra Apples generelle rådgiver Canon Pence, der forklarede, hvorfor Epics anmodninger ikke kunne imødekommes, idet de understregede den enorme hykleri fra Epic og Co. når det kommer til håndtering App Store-apps og betalinger.

Hr. Sweeney tager ikke ud af den model i sin e-mail – måske fordi Epic drager fuld fordel af den. Apple tager ikke noget fra Epics reklame i appen og heller ikke fra salg af varer, som skind og valuta, som iOS-appbrugere får uden for App Store. Og som allerede omtalt opkræver Apple intet for at have gjort det muligt for millioner af iOS-brugere at spille Fortnite gratis. Uden IAP ville Apple imidlertid ikke have nogen praktisk eller pålidelig måde at samle sin provision på i digital app-salg. Faktisk gælder IAP-kravet lige meget af samme grund til Mac App Store, som du betragter som åben og konkurrencedygtig. ”

Hr. Sweeney erklærede for nylig, at “[i] er op til skaberen af en ting at beslutte, om og hvordan de skal sælge deres skabelse.” [….] Vi er enige. Det ser dog ud til, at Epic ønsker at gøre en undtagelse for Apple og diktere den måde, hvorpå Apple designer sine produkter, bruger sin ejendom og betjener sine kunder. Faktisk ser det ud til, at Mr. Sweeney ønsker at omdanne æbler iOS-enheder og økosystem til en åben platform … som de første Apple-computere, hvor brugerne havde friheden til at skrive eller installere al software, de ønskede. ” […]

App Store er ikke et offentligt værktøj. Epic ser ud til at ønske en leje-fri butik i den betroede App Store, som Apple har bygget. Epic ønsker lige adgang ”til Apples operativsystem og” problemfri ”interaktion mellem din butik og iOS uden at erkende, at Apple’s oplevelsess problemfrihed er bygget på Apples opfindsomhed, innovation og investering. Epic ønsker adgang til alle de Apple-leverede værktøjer som Metal, ARKit og andre teknologier og funktioner. Men du vil ikke betale. Faktisk vil du tage disse teknologier og derefter opkræve andre for adgang. Apple har investeret milliarder af dollars til at udvikle teknologier og funktioner, som udviklere som Epic kan bruge til at fremstille fantastiske apps såvel som et sikkert og sikkert sted for brugere at downloade disse apps. Apple designer sine produkter og tjenester for at gøre udviklere succesrige ved hjælp af brugerdefinerede chips, kameraer, operativsystemfunktioner, API’er, biblioteker, compilere, udviklingsværktøjer, test, interfacebiblioteker, simulatorer, sikkerhedsfunktioner, udviklingsservices, cloud-tjenester og betaling systemer. Disse innovationer er korrekt beskyttet af intellektuel ejendomslovgivning, og Epic har ingen ret til at bruge dem uden en licens fra Apple. Som underskriver af Apple Developer-aftalen og Apple Developer-programlicensaftalen har Epic anerkendt disse IP-rettigheder (ligesom Epic’s udviklere gør det samme med hensyn til Epics intellektuelle ejendom). Se Apple Developer Program Licence Agreement § 2.5.

Ikke alle spillere kan få det faktum, at Epic har skabt denne krise fuldt ud ved at vide, at den ville bryde kontrakten, fuldt ud at vide, hvad Apples svar kunne være, og fuldt ud ved at Apple vil kalde sin bluff. Derfor havde det alle disse retssager til rådighed og viral-reklamer. Om det forventede, at Apple ville gå efter den nukleare mulighed, det kan diskuteres, men den samme e-mailkæde ovenfor beviser, at Apples svar var hurtigt. Fra det øjeblik, Epic udgav opdateringen, lod Apple virksomheden vide, at det risikerer at miste adgang til sine udviklerværktøjer, hvilket kan hindre appudvikling til spil baseret på Unreal-motoren, som Epic licenserer til andre spilproducenter.

Det samme svar beskriver også en anden uærlig opførsel fra Epic, som ikke bør ignoreres. Epic udnyttede Apples udviklerværktøjer til stille at skubbe en opdatering til App Store, der aktiverede en IAP-betalingsfunktionalitet, som Apple aldrig ville godkende. Epic har snydt, og det er en virksomhed, der angiveligt fungerer for andre udviklere. Det er et firma, som andre udviklere bør stole på, når de beskæftiger sig med en hypotetisk Epic App Store i App Store, der vil være underlagt Epics egne regler.

Epic er ikke et hjælpeløst, uskyldigt offer her.

Epic har kæmpet for denne første salvo offentligt, i håb om at vildlede kunder til at tro, at Epic er rigtigt, og at det gør alt dette for deres skyld og til fordel for andre udviklere. Det forklarer anti-Apple-reklamen, hashtag-bevægelsen og Fortnite-in-game-begivenheden. Men retsafgørelsen kan ikke og bør ikke gå i Epics favør. Epic overtrådte en kontrakt med kendskab til konsekvenserne og sagsøgte derefter Apple, da virksomheden anlagde gengældelsesforanstaltninger og indgav en TRO, da det indså, hvor langt Apple ville gå.

Spillere, der er vrede på Apple, burde indse, at Epic kun går efter dens bund linje og drage fordel af dem til at lægge pres på Apple. Det alene gør ikke Epic ret. Fortnite gendannes sandsynligvis til den tidligere version i denne uge, fordi Epic ikke har råd til at miste al adgang til dets udviklerværktøjer, og Fortnite-indtægterne genereret gennem iPhones og iPads. Dette vil yderligere bevise, hvor hyklerisk det hele er.

Og lad os ikke glemme, at Epic betaler de samme 30% klippes til Microsoft, Nintendo og Sony for at få adgang til denne konsol. Men det føles ikke, som de andre tre gigantiske selskaber skulle sænke deres snit.

Kan du huske den pin fra før? Lad os fjerne det nu. Apples App Store-udskæring er velfortjent for, hvad Apple bragte til bordet, og det har jeg forklaret før. Men 30% -procenten er måske faktisk for høj. Udviklere og forbrugere kunne drage fordel af en lavere sats, selvom det afskærer fortjenesten fra både Apple og Google. Det er en velfortjent debat, der kan og bør fortsætte. Epic kunne have sagsøgt Apple uden skabe denne kunstige konflikt. Det kunne have gjort det på ethvert tidspunkt i fortiden, men det vælger dette øjeblik på grund af antitrustundersøgelser og klager, som Apple er nødt til at håndtere eller bliver nødt til at tackle. Epic kunne have besluttet at tage højere grund, hvis du vil, hvor det ikke ville have brudt App Store-betingelserne, så Fortnite-forbuddet kunne gå viralt online. Og måske ville flere spillere have støttet denne opfordring til handling.

Læs også  Lækage afslører en større uanmeldt opgradering til PS5-controlleren