Hvordan Google Maps forudsiger trafikafmatning, før de sker

Hvordan Google Maps forudsiger trafikafmatning, før de sker

8. september 2020 0 Af Mathias
  • Google afslørede vanskelighederne med at forudsige estimeret rejsetid og estimeret ankomsttid (ETA) inde i Google Maps og detaljerede de nyeste opgraderinger, der skulle forbedre funktionen.
  • Google sagde, at Google Maps nu bruger DeepMind AI-teknologi i sine algoritmer “for bedre at forudsige, om du vil blive påvirket af en afmatning, der måske ikke engang er startet endnu. ”
  • Bortset fra historisk trafikinformation, autoritative data fra lokale myndigheder og vejkvalitetsforhold drager Google Maps nu fordel af en funktion, der var unik for Waze indtil for ikke så længe siden: Hændelsesrapporter.

En af de bedste Google Maps-funktioner er en, du måske ikke tænker på. Når du indtaster et destinationspunkt og beder Google om at rute dig i henhold til dine præferencer, fortæller Google Maps dig, hvor lang tid turen tager, og hvornår du ankommer. Det anslåede ankomsttidspunkt kan ændre sig efter forskellige faktorer.

Google kan ikke forudsige, om du stopper undervejs eller beslutter at tage en anden rute. Men det kan forudsige næsten alt andet om din rejse og opdatere ETA i overensstemmelse hermed. Google forklarede, at dets estimater er ved at blive endnu bedre takket være forskellige innovationer. Vedtagelsen af DeepMind AI-teknologi fra Googles forskningslaboratorium er en af de sofistikerede opgraderinger af Maps-algoritmerne. Men der er også en funktion, som Google lånte fra Waze, der vil spille en rolle i at gøre disse estimater mere nøjagtige end før.

Google skrev i et blogindlæg, at dets Google Maps ETA-forudsigelser havde en høj grad af nøjagtighed allerede før nylige opgraderinger. Forudsigelser for over 97% af ture var konsekvent nøjagtige, siger virksomheden. Men partnerskabet med DeepMind AI-laboratoriet tillod Google at bruge maskinindlæring til at reducere procentdelen af unøjagtige ETA’er yderligere på forskellige steder rundt om i verden, herunder Berlin, Jakarta, São Paulo, Sydney, Tokyo og Washington DC

Læs også  WhatsApp har lige rullet en funktion ud, som enhver chat-app har brug for

Hvad der sker under emhætten er, at Google Maps nu er bedre til at forudsige, om du vil blive påvirket af en afmatning “der måske ikke engang er startet endnu.” Det er utroligt sofistikeret, men DeepMind er ikke nok til at få Google Maps der.

Appen har brug for masser af data for at kunne forudsige sine forudsigelser . Google Maps ser på historiske trafikmønstre for veje over tid. Det ved, hvor travl en gade er på forskellige tidspunkter af dagen, og det tager disse data i betragtning, når man forudsiger din ETA. COVID-19-pandemien gjorde det klart for Google, at nye oplysninger er vigtigere end ældre data, så det prioriterer nu trafikmønstre i de sidste to til fire uger i forhold til mønstre, der er set før det.

Google tager også højde for kvaliteten af veje og en gades størrelse og direktehed. Det betyder, at Google Maps mest sandsynligt vil anbefale motorveje end mindre veje og veje af god kvalitet over ikke-asfalterede veje eller veje dækket af snavs, grus eller mudder.

Google Maps er også afhængig af autoritative data fra lokale myndigheder, der fortæller applikationen, hvad den lovlige hastighedsgrænse er, hvilke veje der er begrænset, og om der er vejafgifter. Derudover bruger Google Maps nu en funktion, der oprindeligt kun var tilgængelig i Waze – Googles andre populære navigationstjeneste. Google Maps tager hændelsesrapporter i betragtning, hvilket giver det endnu flere detaljer om vejforholdene.

Følgende eksempel viser, hvordan Google Maps trækker alle disse elementer sammen for nøjagtige ETA’er:

Så hvordan gør det nøjagtigt fungerer alt dette i det virkelige liv? Sig, at du er på vej til en lægeaftale over hele byen og kører ned ad den vej, du typisk tager for at komme derhen. Når du forlader huset, flyder trafikken frit med nul indikation af forstyrrelser undervejs. Med Google Maps ‘trafikforudsigelser kombineret med live trafikforhold fortæller vi dig, at hvis du fortsætter ned ad din nuværende rute, er der en god chance for, at du sidder fast i uventet gridlock-trafik cirka 30 minutter inde i din tur – hvilket vil betyde at savne aftale. Som et resultat omdirigerer Google Maps dig automatisk ved hjælp af sin viden om nærliggende vejforhold og hændelser – hvilket hjælper dig med at undgå papirstop helt og komme til din aftale til tiden.