Apple er nødt til at forsvare sin App Store-praksis igen

Apple er nødt til at forsvare sin App Store-praksis igen

22. juni 2020 0 Af Mathias
  • I forkant af WWDC 2020 i næste uge tager Apple App Store ild fra et antal modstandere i øjeblikket, som er kritiske over for langvarig praksis, som iPhone-producenten udsætter appudviklere til.
  • Europa-Kommissionen sagde de seneste dage, at den også har åbnet en antitrustundersøgelse af Apple.
  • )

  • Apple har gentaget, at App Store er en massiv økonomisk motor, der fremmer forretningsaktiviteter overalt i verden, og at udviklere behandles retfærdigt.

Den mangeårige kolde krig mellem Apple og Facebook – to tech-giganter, hvis administrerende direktører skråstiller hinandens forretningsmodeller fra tid til anden til tiden uden altid at navngive den anden specifikt – ser ud til at varme op igen.

Det drejer sig om den nye gaming-app fra Facebook, som den sociale netværksgigant annoncerede tilbage i april, hvilket syntes at være det perfekte tidspunkt til det takket være alle de coronavirus-relaterede qua rantines. Appens tre hovedfunktioner inkluderer følgende: Afspilning af casual spil, som Thug Life og Ord med venner ; se andre mennesker streame gameplay; og generelt netværk med medspillere. Apple sagde imidlertid nej til at give Facebook mulighed for at distribuere appen gennem Apples App Store. Desuden afviste Apple Facebooks app ikke én gang – men mindst fem gange i de sidste par måneder.

Det er ifølge en ny rapport torsdag fra The New York Times , som citerede mindst tre anonyme kilder med viden om, hvad der skete. Hver gang Apple sagde nej til appen, pegede iPhone-producenten på sine App Store-regler, der forbyder apps, der har et “hovedformål” er at distribuere afslappede spil.

Dette er i modsætning til Google, der hurtigt godkendte inkluderingen af ​​Facebook Gaming-appen i Google Play Store den 20. april, hvilket gjorde det tilgængeligt for Android-brugere overalt på det tidspunkt. I appen kan brugere vælge fra et udvalg af enkle, afslappede spil at spille, der er arrangeret efter kategori. Det er, hvad Apple citerede i sine flere afslag på Facebook Gaming, med afsnit 4.7 i sine appregler, der bemærkede, at HTML5-spil er tilladt, så længe “koden ikke tilbydes i en butik eller en butiklignende grænseflade,” for kun at nævne et af begrænsninger deri.

Læs også  WhatsApp lancerer en ny digital betalingsfunktion i Brasilien

To kilder fortalte også NYT noget andet. Facebook kan derudover have været såret af det faktum, at det i det væsentlige forsøger at tilbyde et katalog over spil, der ville konkurrere med Apples eget salg af spil, som inkluderer både direkte spilsalg fra Apples App Store såvel som det abonnementsbaserede Apple Arcade-produkt. Uanset om du tror på det eller ej, det er et argument, der trækker App Store tilbage på det varme sæde – med endda store appudviklere som Spotify, der argumenterer for, at Apple vipper spillefeltet for kraftigt til sin fordel her, såsom ved også at tage en 30 % nedskæring af appkøb.

Forud for Apples årlige udviklerkonference, der starter mandag, sagde Europa-Kommissionen (som er det udøvende organ for Den Europæiske Union) tirsdag, at det er påbegyndt en formel antitrustundersøgelse af Apple, med et fokus på de regler Apple sætter til appudviklere og om disse regler er konkurrencebegrænsende eller ej. Rep. David Cicilline, en demokrat fra Rhode Island, der er formand for underudvalget for antitrustforhold i det amerikanske repræsentantshus, syntes at have dette på sindet for nylig under et interview med The Verge , som så ham på et tidspunkt grundlæggende kalde Apple en monopolist.

Her er Apples svar på Europa-Kommissionens aktion, pr. CNBC :

”Vi følger loven i alt, hvad vi gør, og vi omfavner konkurrence på alle trin, fordi vi mener, at det presser os til at levere endnu bedre resultater. Det er skuffende, at Europa-Kommissionen fremsætter grundløse klager fra en håndfuld virksomheder, der simpelthen ønsker en gratis tur og ikke ønsker at spille efter de samme regler som alle andre. Vi synes ikke, det er rigtigt – vi ønsker at opretholde et lige spilleregler, hvor enhver med beslutsomhed og en god idé kan lykkes. ”

De seneste dage har i mellemtiden set andre app-producenter – hvis ikke nøjagtigt i Facebook’s sko og står over for en benægtelse fra Apple, så i det mindste offentliggør deres ulykke med App Store’s regler. Match Group, for eksempel, er firmaet bag Tinder og beskyldte Apple i de seneste dage for at ‘presse’ industrier som bøger, musik og spil, blandt andet ved at tage 30% indtægtsnedskæringen “, hvilket er desto mere alarmerende, når Apple derefter kommer ind i det rum … Vi er meget opmærksomme på deres magt over os. ”

Læs også  Hulu vil stoppe med at arbejde på disse Roku-enheder om 3 uger

David Hansson, CTO for Basecamp, tiltrådte betydelig opmærksomhed på Twitter i de seneste dage vedrørende hans klage over, at Apple afviste en opdatering af e-mail-appen Hey fra Basecamp:

Wow. Jeg er bogstaveligt talt bedøvet. Apple netop fordoblet deres afvisning af HEY’s evne til at levere fejlrettelser og nye funktioner, medmindre vi underkaster os deres skandaløse krav på 15-30% af vores indtægter. Endnu værre: Vi får at vide, at medmindre vi overholder dem, fjerner de appen.

– DHH (@dhh) 16. juni 2020

Dette er en kritisk vigtig diskussion og debat, som Apple skal have, fordi dets App Store-økosystem understøttede mere over en halv billion billioner faktureringer og salg over hele verden i 2019.

Det er ifølge en meddelelse fra Apple tidligere i denne uge, som trækker fra en undersøgelse udført af økonomer i Analyse-gruppen, og som også fandt, at mere end 85% af de samlede 519 milliarder dollars gik til tredjepartsudviklere og virksomheder i alle størrelser.

“App Store er et sted, hvor innovatører og drømmere kan bringe deres ideer til live, og brugere kan finde sikre og pålidelige værktøjer til at gøre deres liv bedre,” sagde Apple CEO Tim Cook om nyheden. ”I en udfordrende og uudviklet tid giver App Store varige muligheder for iværksætteri, sundhed og velvære, uddannelse og jobskabelse, hvilket hjælper folk med at tilpasse sig hurtigt til en verden i forandring.”